DiscusForum.adamn.pl Strona Główna  
      FAQ   Szukaj   Użytkownicy   Grupy   Rejestracja   Zaloguj     


Poprzedni temat «» Następny temat
Kilka słów na temat filtracji.
Autor Wiadomość
Więcek 
Pasjonat

Imię: Piotrek
Pomógł: 1 raz
Wiek: 42
Dołączył: 20 Lis 2012
Posty: 348
Skąd: Głogów
Wysłany: 2012-11-22, 16:01   Kilka słów na temat filtracji.

"Najważniejszym elementem wyposażenia jest filtr. Dzięki filtracji możemy utrzymać stałe parametry wody w akwarium oraz usunąć resztki cząstek organicznych i pokarmów.

Rodzaje filtracji:

- mechaniczna - usuwa zanieczyszczenia stałe (resztki pokarmów, odchody ryb)
- biologiczna - polega na zamianie szkodliwych substancji na substancje nieszkodliwe (amoniaku na azotyny, azotynów na azotany); odbywa się za pomocą bakterii nitryfikacyjnych, które umiejscawiają się np. w gąbce, wkładach ceramicznych;
- filtracja chemiczna - polega na eliminowaniu wszelkich zanieczyszczeń chemicznych; stosuje się tu np. węgiel.

Występują różne rodzaje filtrów:
- filtry wewnętrzne: montuje się je wewnątrz akwarium, są szczególnie przydatne w akwariach małych i średnich; mogą to być zwykłe filtry gąbkowe, filtry z możliwością umieszczenia kilku wkładów filtracyjnych lub tzw. filtry podżwirowe, gdzie woda jest zasysana lub wpompowywana w podłoże (materiałem filtracyjnym jest żwir). Filtry wewnętrzne stosuje się najczęściej do filtracji mechanicznej, w mniejszym stopniu do filtracji biologicznej - ich używanie wiąże się z koniecznością okresowego czyszczenia wkładów, szczególnie gąbkowych, ponieważ mają tendencję do zapychania się
- filtry zewnętrzne:
- kubełkowe (kanistrowe): umieszczone poza akwarium (np. ukryte w szafce pod nim), woda doprowadzona jest do nich za pomocą rury, przechodzi przez kilka wkładów filtracyjnych, a następnie wraca drugą rurą do zbiornika; są niezbędne przy oczyszczaniu dużego akwarium; Najczęściej wykorzystywane są do filtracji biologicznej – wtedy czyścimy taki filtr jak najrzadziej, w odstępach conajmniej półrocznych. Pamiętamy przy tym, by nie wypłukać całego filtru tylko jego część – nie możemy dopuścić do zniszczenia całej populacji bakterii nitryfikacyjnych;
- kaskadowe (przelewowe): są mocowane do ściany bocznej akwarium, otwarte od góry, ich zaletą jest łatwość czyszczenia, a wadą to iż są widoczne dla obserwatora; może służyć zarówno jako filtracja mechaniczna jak i biologiczna;

Profesjonaliści używają niekiedy dodatkowo wody z filtra odwróconej osmozy RO, za pomocą którego uzyskujemy wodę demineralizowaną. Taki filtr jest montowany bezpośrednio tylko do systemu wodociągowego mieszkania (najczęściej przy zlewie).

Rodzaje wkładów filtracyjnych przedstawia poniższa tabela:




Podczas kupowania filtra nie należy się kierować danymi producenta co do przepustowości filtra, lecz warto wziąć lekką poprawkę i kupić filtr większy od tego, który według producenta byłby wystarczalny. Dla przykładu - do akwarium o pojemności około 100 litrów zakupmy filtr przeznaczony do akwarium około 150-200 litrów. W ten sposób otrzymamy nadfiltrację.

Filtry akwarystyczne produkują następujące firmy: Eheim, Hagen, JBL, Sera, Tetra, Hydor, AquaSzut, AquaEl i inne."

Rodzaje filtrów


Filtr gąbkowy jest jednym z najstarszych i najlepszych filtrów wewnętrznych. Kiedyś były napędzanie za pomocą powietrza (patrz foto) a dziś są napędzane za pomocą głowicy. Przykład można zobaczyć w każdym sklepie zoologicznym.





Następnym filtrem jest mały filtr wewnętrzny. Mediami filtracyjnymi jest tu w większości przypadków gąbka. W tym filtrze zastosowano już tzw. ”deszczownię” o której napiszę później.




W tym filtrze który jest bardzo podobny do przedstawionego powyżej można zastosować prócz gąbki także ceramikę.

Wszystkie filtry przedstawione powyżej mają zastosowanie do akwarii o małej pojemności do 60 Litrów.


Innym typem filtra jest filtr podżwirowy napędzany turbiną. W tym przypadku mediami filtracyjnymi jest samo podłoże akwarium. Zaletą tego filtra jest to że nie trzeba go tak często czyścić jak pozostałe filtry.




Filtr wewnętrzny z różnymi mediami filtracyjnymi. W tym przypadku jest to gąbka i zeolit który pomaga się pozbyć szkodliwego azotu z wody.




W dalszej części chcę przedstawic filtry zewnętrzne.


Filtr kaskadowy montowany na ścianie akwarium. W koszykach tego filtra możemy wykorzystać już takie media filtracyjne jak gąbka ,ceramika ,zeolit ,torf ,węgiel aktywowany ,włókninę filtracyjną. Na zdjęciu pokazany jeden z największych i najlepszych filtrów tego typu firmy Aqua szut FZN3 o największej wydajności.




Ostatnim filtrem i najbardziej wydajnym jest filtr kubełkowy. Tu posłużę się przykładem firmy TETRA i filtrem EX700 z tego względu na to że sam go posiadam. W takim filtrze mamy pełne pole popisu jeśli chodzi o media filtracyjne które wsadzamy do koszyków przedstawionych na fotografii

Woda przepływa przez poszczególne koszyki z wkładami w sposób pokazany na kolejnej fotografii pokazująca przekrój takiego filtra.
.

Przy filtrze tego typu można zastosować deszczownię.

Urządzenie to świetnie się sprawuje jako natleniacz w akwarium. Mocowany 1 cm pod powierzchnia wody ustawiamy go tak aby poruszał tafla wody co w zupełności wystarczy do napowietrzania wody. Stosując ją możemy śmiało powiedzieć że natleniacz czy brzęczek nie będzie nam potrzebny. Ja to stosuje i nie narzekam.

Teraz kilka słów o wkładach filtracyjnych

BIOBALE


Biobale wysoce skuteczne medium do filtrów biologicznych. Biobale to idealne medium do wykorzystania w zraszanych filtrach biologicznych, kubełkowych, przelewowych, itp. Biobale można wykorzystywać także w filtrach denitryfikacyjnych (reduktorach azotanów). Płaska konstrukcja ze stosunkowo dużymi prześwitami zapewnia idealną dystrybucję wody na medium. Taka konstrukcja gwarantuje, że biobale nie będą zapychały się. Duża powierzchnia (300 m.kw. w metrze sześciennym biobale zapewnia dużą powierzchnię życiową dla bakterii. W razie potrzeby wkład można wyczyścić przez płukanie w bieżącej wodzie. W żadnym wypadku nie może to być gorąca ani chlorowana woda, ponieważ zarówno wysoka temperatura jak i chlor niszczą florę bakteryjna. Do tego celu najlepsza będzie niewielka ilość wody odlanej bezpośrednio z akwarium.
- niezwykle przydatny wkład filtracyjny.

CERAMIKA



Cylindry ze spiekanego szkła o wyjątkowo dużej absorpcyjności i ilości porów pozwalających osiedlać się 10 razy większym koloniom bakterii odpowiedzialnych za filtrację biologiczną niż tradycyjne cylindry ceramiczne. Mają postać walców wykonanych z drobno perforowanego tworzywa o unikalnej strukturze. Stanowią idealne podłoże dla bakterii nitryfikacyjnych z rodzajów Nitrosomonas i Nitrobacter odpowiedzialnych za biologiczną filtrację wody w akwarium. Zapewniają krystalicznie czystą wodę wolną od amoniaku i azotynów. W celu zachowania optymalnych właściwości filtracyjnych zaleca się płukanie wkładu wyłącznie w brudnej wodzie spuszczonej z akwarium oraz jego cykliczną, częściową wymianę nie rzadziej niż co 6 miesięcy:
-wygodne w użyciu
- znaczna porowatość + powierzchnia czynna
- znakomite siedlisko dla bakterii nitryfikacyjnych
- gwarantuje najlepszą filtrację biologiczną

TORF


Torf jest optymalnym dodatkiem do filtra, hodowli i rozmnażania wszystkich ryb tropikalnych, ryb strefy podzwrotnikowej takich jak paletki, pielęgniczki czy ryby kąsaczowate i ryb krajowych, które wolą wodę od neutralnej do kwaśnej. Dzięki specjalnej postaci w granulkach najpierw uwalniane sa kwasy hummusowe, potem herbacianobrązowe kwasy fulwenowe (efekt czarnej wody). Tak samo uwalniają się powoli nieocenione pierwiastki śladowe i inne składniki naturalne. W pierwszej kolejności obniżana jest w szczególności twardość węglanowa i całkowita. Parametry wody dzięki zastosowaniu sera super peat są trwałe przez długi okres czasu. Dzięki temu ryby tropikalne z rejonów wody miękkiej czują się lepiej. Torf wstrzymuje rozwój grzybów, bakterii i glonów. Wartość pH podczas wprowadzania torfu powinna być regularnie kontrolowana. Torfu nie należy stosować razem z węglem aktywnym, ponieważ absorbuje on związki humusowe, które uwalnia torf.

WATA<WEŁNA


Wata w paskach



Wycięta wata do filtra kubełkowego

Wysokiej jakości wkład filtracyjny. Wata zapewnia skuteczną filtrację mechaniczną w każdym akwarium. Usuwa zmętnienia wody oraz wszelkie zabrudzenia. Pasuje do każdego filtra, jest uniwersalna i wydajna. Można ją dowolnie formować oraz przycinać w zależności od kształtu pojemnika na wkłady filtracyjne. Włókninę należy umieścić jako ostatni wkład filtracyjny (na górze). - wkład przed użyciem wypłukać w ciepłej wodzie

UWAGA: aby utrzymać optymalne filtrowanie - wkład należy wymieniać co 4-8 tygodni.

WEGIEL


Granulowany węgiel aktywny jest formą węgla o nieregularnym kształcie i jest używany głównie dla oczyszczania wody i cieczy
Struktura porów węgla aktywowanego umożliwia zachowanie na nim procesów adsorpcji w stosunku do wielu substancji rozpuszczonych w wodzie. Usuwa z wody szkodliwe substancje zarówno organiczne jak i nieorganiczne. Absorbuje metale ciężkie i usuwa zabarwienia oraz zapachy. Dzięki swoim właściwościom klaruje całkowicie wodę . Używany w celu zmiany parametrów wody Ph, Kh, oraz inne lub do usuwania zastosowanych wcześniej środków leczniczych. Dzięki mikroskopijnym otworom zatrzymuje on całkowicie szkodliwe substancje z akwarium .Przed użyciem węgiel trzeba zalać chłodną wodą a następnie umieścić w filtrze. (Trwałość po zastosowaniu 1 miesiąc).

GĄBKA




Gąbka nadaje się do :
-filtracji mechanicznej
-filtracji biologicznej.
Gąbka bardzo dobrze wychwytuje zanieczyszczenia i bardzo dobrze się z nich płucze. Ponadto w gąbce znakomicie rozwijają się bakterie nitryfikacyjne, które oczyszczają wodę biologicznie. Budowa gąbki zapewnia usunięcie zanieczyszczeń stałych, dzięki czemu nie dostają się one do dalszej części filtra. Duża liczba kanalików, przez które musi przepływać, wydatnie podnosi efektywność wkładu. Okres użytkowania gąbki można wydłużyć, opłukując ją ca jakiś czas.
Rozróżnia się gąbki o różnych grubościach.
_________________
''Nie dyskutuj z idiotą bo najpierw sprowadzi Cie do swojego poziomu a później pokona doświadczeniem,,

A.Einstein.
 
 
adamn 



Imię: Adam
Pomógł: 64 razy
Wiek: 62
Dołączył: 19 Lis 2012
Posty: 7686
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2013-11-09, 16:03   

Może byście coś tu powpisywali bo wątek chyba jeden z ważniejszych w tym dziale a odszukałem go na ostatnim miejscu. A potem się dziwić dlaczego ryby krew zalewa a gość pisze, ze filtra nie czyści wcale. Ale jego pozycja (wątku) już się od dziś zmieni. No i Piotrek zmień podpis w profilu bo nikt tu nie napisze a tego chyba nie chcesz ;-)

Ja z kolei nie chcę by nowi co trafią na FORUM i zaczną czytać PRZEWODNIK jak trafią kolejno na ten temat to z FORUM uciekną tam, gdzie pisze się tak:
"Pokaż mi swoje ...."
Ja sentymentalny jestem.
Adam
_________________
"Ten kto idzie za tłumem nie dojdzie dalej niż tłum. Ten, kto idzie sam, dojdzie w miejsca do których nikt jeszcze nie dotarł" Albert E.
 
 
szmigial 

Imię: Adrian
Wiek: 34
Dołączył: 10 Kwi 2013
Posty: 56
Skąd: Czechowice-Dziedzice
Wysłany: 2013-11-10, 15:54   

Ważne. Najważniejszą częścią filtracji jest filtracja biologiczna, która usuwa trujące dla ryb amoniak i azotyny.
Filtr, aby spełniał swoje funkcje filtracji biologicznej potrzebuje czasu na namnożenie się bakterii nitryfikacyjnych. Trwa to około trzech tygodni. Proces ten można przyspieszyć przez dodanie bakterii dostępnych w sklepach zoo, jednak z mojego doświadczenia nie wpływa to na tempo dojrzewania, tak jak określają producenci.
Tylko dojrzały filtr poradzi sobie z procesem NH4=>NO2=>NO3, a te NO3 będą pobierane przez rośliny, niezbędne dla ich do wzrostu. Dojrzałość filtra możemy określić po parametrach NH4=0 oraz NO2=0. Nie można zapomnieć, że bakterie do namnażania potrzebują "pożywienia" (NH4, NO2), którego źródłem są ryby, a raczej ich odchody. Dlatego też warto wpuszczać ryby tzw. startowe, które będą dostarczać dla nich pożywienia. Ryby oczywiście muszą być zdrowe, pewne, wolne od pasożytów. W moim przypadku jest to najczęściej stado ryb ławicowych (np. stado neonów). Dzięki temu unikniemy gwałtownego wzrostu NH4 i NO2, mimo "odczekania" określonego czasu, co ma miejsce w akwariach zasiedlanych "na raz" dużą obsadą ryb, a bakterie nie miały możliwości namnożenia się bez pokarmu w wystarczającej ilości.
Szczególnie w naszym przypadku często tragicznym w skutkach błędem jest, jak często można przeczytać, szczególnie w starszej literaturze czynność, jaką jest szczepienia filtra przy pomocy "trochę syfu, trochę wody z już dojrzałego akwarium". Przenosimy w ten sposób oprócz pożytecznych bakterii, wszystko to co może doprowadzić do wszelakich chorób u ryb. Trzeba zaznaczyć, że w większości polskich akwariów pływa parę molinezji, dwa skalarki, 3 gupiki... te ryby, nie są jak często się mówi źródłem chorób i pasożytów, tylko mimo "posiadania" ich są bardzo odporne i nie wykazują one objawów chorobowych, gdzie paletki już tego komfortu nie mają.
Do filtrów kubełkowych.... warto stosować pre-filtry. Wystarczy kawałek gąbki na wlocie, a wtedy czyszczenie kubła.. możemy sobie praktycznie odpuścić, co będzie na plus samego filtra (trwałość uszczelek), a szczególnie dla bakterii, tak pożądanych.
Często się słyszy, że ktoś dba o filtry.. dokładnie je czyści.. a mimo to ciągle problemy. Czyszczenie jest bardzo ważne, ale...
Po pierwsze zbyt dokładne czyszczenie filtrów powoduje nadmierne wypłukiwanie pożytecznych bakterii. Niewybaczalnym błędem jest dokładne płukanie wkładów pod bieżącą wodą kranową. Chlor w niej zawarty cudownie zniszczy naszą florę bakteryjną. Dobrą praktyką jest czyszczenie filtrów wewnętrznych/prefiltrów w wodzie spuszczonej podczas regularnych podmian wody. W ten sposób zadbamy o nasze bakterie, jednocześnie wykorzystując wodę, która zaraz trafi do kanalizacji.
 
 
MiroR 
MiroR

Imię: Mirosław
Wiek: 49
Dołączył: 05 Gru 2013
Posty: 397
Skąd: Władysławowo
Wysłany: 2014-01-03, 11:56   

A może by tak każdy dorzucił schematy z optymalnym rozmieszczeniem wlotów i wylotów filtra przy różnych akwariach? Inny układ jest przy krótkich baniakach inny przy długich a jeszcze inny przy zastosowaniu dwóch czy jednego kubła.
Na pewno pomogło by to wielu przy aranżacji akwariów.
_________________
www.pokoje-taras.pl
 
 
toommaszeek 

Imię: Tomasz
Pomógł: 7 razy
Wiek: 40
Dołączył: 25 Lis 2012
Posty: 1106
Skąd: Aleksandrów Kujawski
Wysłany: 2014-01-03, 12:33   

Rozmieszczenie wylotów zależy też od wystroju akwarium. W pustym akwarium wystarczy postawić kamień czy korzeń pośrodku dna, następnie postawić go w innym miejscu i za każdym ruch wody będzie się zmieniał.
Ostatnio zmieniony przez toommaszeek 2014-01-03, 21:47, w całości zmieniany 1 raz  
 
 
MiroR 
MiroR

Imię: Mirosław
Wiek: 49
Dołączył: 05 Gru 2013
Posty: 397
Skąd: Władysławowo
Wysłany: 2014-01-03, 18:49   

Rzeczywiście przy większych korzeniach czy tym podobnych dekoracjach swobodna cyrkulacja zostanie zakłócona ale przy samych szkłach lub gdy dekoracje czy rośliny są tylko na przeciwległych końcach, nie powinno mieć to wielkiego wpływu.
Pytam bo jest to dla mnie aktualny temat ze względu na zmianę aranżacji i rozważam przy akwarium 170 cm rozstaw wlotów obu w kubłów z prawego boku akwarium a oba wyloty z lewej strony. Co sądzicie o takim układzie ?
Wcześniej całe akwarium było bardzo zarośnięte + korzenie i nie miało to większego znaczenia bo jak słusznie sugerowałeś i tak cała cyrkulacja była zakłócona przez wystrój.
_________________
www.pokoje-taras.pl
 
 
adamn 



Imię: Adam
Pomógł: 64 razy
Wiek: 62
Dołączył: 19 Lis 2012
Posty: 7686
Skąd: Wrocław
Wysłany: 2014-01-03, 21:10   

to se tak ne da. Masz akwarium ze swoim wystrojem to tak kombinuj przy pomocy kryształku KMnO4 by ustalić, gdzie i jak nakierować wyloty a gdzie mają być wloty. Wystarczy jeden korzeń czy większy kamień a będzie w takim samym akwarium co innego.
Adam
_________________
"Ten kto idzie za tłumem nie dojdzie dalej niż tłum. Ten, kto idzie sam, dojdzie w miejsca do których nikt jeszcze nie dotarł" Albert E.
 
 
MiroR 
MiroR

Imię: Mirosław
Wiek: 49
Dołączył: 05 Gru 2013
Posty: 397
Skąd: Władysławowo
Wysłany: 2014-01-03, 23:12   

adamn napisał/a:
kombinuj przy pomocy kryształku KMnO4

a to jest dobry pomysł :-D
Dzięki!
_________________
www.pokoje-taras.pl
 
 
Luk_2_5 


Imię: Łukasz
Wiek: 33
Dołączył: 15 Gru 2013
Posty: 443
Skąd: Ponętów Górny Pierwszy
Wysłany: 2014-02-14, 10:25   Wkład filtracyjny - Zeolit

ZEOLIT MINERALNY

PRODUKOWANY Z MINERAŁU WULKANICZNEGO
(Filtracja Biologiczno - Chemiczna)


Zeolit, produkowany z minerału pochodzenia wulkanicznego. Pochłania amoniak i jony amonowe (w ilości 8% swojej masy). Zeolit ponadto korzystnie wpływa na równowagę biologiczną w zbiorniku, stabilizuje pH i utrzymuje na niskim poziomie zawartość substancji organicznych. Ma właściwości klarujące wodę. Usuwa fenole i metale ciężkie. Dzięki swym właściwościom wspaniale sprawdza się w zbiornikach z rybami i żółwiami wodnymi, gdzie usuwa zanieczyszczenia i amoniak. Dodatkowo pełni funkcję złoża biologicznego, co prawda nie osiądzie na nim tyle pożytecznych bakterii jak na ceramice, ale faktem jest że pełni także funkcje biologiczną. Można go umieszczać luzem w koszyczkach filtracyjnych filtrów zewnętrznych i wewnętrznych jak i w torebkach.

zeolit.jpeg
Plik ściągnięto 13708 raz(y) 11,92 KB

 
 
Wyświetl posty z ostatnich:   
Odpowiedz do tematu
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach
Nie możesz załączać plików na tym forum
Możesz ściągać załączniki na tym forum
Wersja do druku

Skocz do:  


     DiscusForum.adamn.pl: forum dyskusyjne o dyskowcach     
Powered by phpBB modified by Przemo © 2003 phpBB Group :: c3s Theme © Zarron Media :: modified by Gilu & Vision
Edycja, modyfikacje i poprawki: TIserwis.pl







Strona wygenerowana w 0,07 sekundy. Zapytań do SQL: 14